loading...
تحدی | ویژه اهلسنت
محمد امین ریگی بازدید : 63 دوشنبه 25 آذر 1392 نظرات (0)

ان الحمد لله نحمده ونستعينه و نستغفره و نعوذ بالله من شرور انفسنا و من سيئات اعمالنا من يهده اللهفلا مضل له و من يضلل فلا هادي له و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريک له ونشهد ان محمدا عبده و رسوله صلي الله عليه و سلم، اما بعد:

دين مبين اسلاميک دين عالم گيري است که کسي که آنرا قبول کرده هميشه او را به طرف تمدن و ترقي وفلاح دعوت و رهنمايي مينمايد و اين دين دينيست که تمام ابعاد زندگي بشر را مورد بحثقرار داده و چيزي را نصيب بشر ميکند که بخش هاي مادي و معنوي بشر به آن ضرورتدارد.

در دين اسلام نژاد پرستي مذموم قرار داده شده و معيار فضيلت و برتريفقط و فقط تقوي قرار داده شده و بس.

الله تبارک و تعالي در کتاب آسماني خودچنين ارشاد ميفرمايد:

"
يا ايها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثي و جعلناکمشعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم ان الله عليم خبير"
ترجمه: اي مردم من شما را از يک زن و مرد آفريده ام و شما را به شعبات وقبيله ها تقسيم نموده ام صرفا بخاطر تعارف يکديگر، واقعا بهترين شما با تقوي ترينشماست و الله تعالي دانا و با خبر بر همه چيز است.

اگر به ارشاد بالايي اللهتبارک و تعالي دقت بکنيم مطالب ذيل از آن بر مي آيد:

از آيه مبارک فوق واضحاآشکار ميشود که خلقت انسان از يکجا شدن زن و مرد بوجود مي آيد بناء انسان از اختلاطيک جنس خاک بوجود آمده پس اين هم جنسيت مقتضي اينست که انسان ها نبايد در جامعهانسانيت رنگ – نژاد – قبيله – لسان – نسب و غيره را مد نظر داشته باشد
زيرا درنظر گرفتن نقاطي که يادآور شديم نزد الله هيچ ارزشي ندارد بلکه يگانهچيزيکه
براي الله تبارک و تعالي پر ارزش بوده و انسان را به خالقش متوصل مينمايدتقوي است.

در جامعه انساني تقوي يک غذاي روحاني است که انسان را در جامعهانساني برتري دنيوي و آخروي ميبخشد و انسان مبارک و با سعادت مينمايد.

رسولخدا صلى الله عليه و سلم هم معيار برتري و بهتري را تقوي قلمداد کرده است و چنينارشاد مينمايد:

عن ابي هريره رضى الله عنه قال: سـئل رسول الله اي الناساکرم ؟ قال: اکرمکم عندالله اتقاکم (روايت بخاري)

دين مقدس اسلام يک دينتعادل و انصاف بوده و هيچ اهميتي به قوم پرستي – لسان پرستي
نژاد پرستي قائلنيست و کسي که به اين نوع اعمال دست ميزند مورد نفرت قرار ميگيرد.

پيامبرعظيم الشان اسلام رسول خدا صلى الله عليه و سلم در اين مورد چنين ميفرمايد :

عن ابي هريره رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم :انالله لا ينظر الي صورکم و اموالکم و لکن ينظر الي قلوبکم و اعمالکم. (ابنماجه(

در روايت ديگري رسول خدا صلى الله عليه و سلم ارشاد ميفرمايد که معياربرتري و فضيلت فقط و فقط تقوي ميباشد و رسول گرامي اسلام چنين ميفرمايد :

المسلمون اخوه لا فضل لاحد علي احد الا بالتقوي. (طبراني(

جامعهانساني از نقطه نظر اسلام به دو دسته تقسيم ميشود که يکي قشر با تقوي است و ديگريهم قشر بي تقوي .

قشر با تقوي عبارت از کساني هستند که تمام اصول و اساساتاسلام برايش قابل قبول باشد و هم چنان پيغاماتي را که الله تبارک و تعالي فرستادهآنرا مشعل راه زندگي خود قرار ميدهد.

و بايد ياد آور شد که خود تقوي يعني چه؟

تقوي به معني وقايه يا مانع قرار دادن بين خود و و عذاب هاي الهي يه بهعبارت ديگر زمانيکه از امير المومنين عمر رضي الله عنه در مورد تقوي برسيده شد کهتقوي چيست عمر رضي الله عنه چنين جواب ارائه مينمايد:

حضرت امير الموُمنيناز سوال کننده پرسيد که آيا از بياباني گذر کرده اي ؟ گفت بلي
گفت در آن بيابانگياهان خاردار و بته هاي خار دار موجود بود ؟ گفت بلي
پس وقتي ميخواهي از اينبيابان که داراي گياهان خار دار است عبور و گذر نمايي چه بايد کرد؟
در جواب گفتبا احتياط و مراقبت خود را خوب جمع و جور ميکنم و لباسم را نيز حفا ظت ميکنم
تانشود کدام خاري لباسم را باره نکند. يعني با مراقبت کامل از همچون بياباني عبورميکنم .
پس گفت تقوي همين است . يعني در دنيا طوري انسان زندگي که هيچ خاري ازخارهاي گناه بر دامن انسان نچسبد و دامن انسان آلوده به گناهان نشود .
يعنيانسان در دنيا با مراقبت کامل اگر زندگي کند و در زندگي بي تفاوت و بي پروا نباشداين عمل انسان را تقوي معرفي ميکنند. يا به تعبير ديگر خداوند را در تمام صحنه ها ولحظه هاي زندگي با خود داشتن و از او غافل نماندن تقوي است.
قشر دوم عبارت ازقشر بدون تقواي است که ايشان ضد عقايد و اصول اسلام حرکت ميکنند و از پيغاماتفرستاده الله سرباز ميدارند.

پس تقوي معيار برتري – و ضامن ترقي اقتصاديفرهنگي – نظامي – سياسي و اجتماعي انسان در جامعه ميباشد و موانع را که سد راه اينبيشرفت ها ميشود بر طرف مينمايد زيرا خداوند متعال چنين تضمين نموده است :
"
و لوان اهل القري آمنوا و اتقوا لفتحنا عليهم برکات من السماء و الارض و لکن
کذبوافاخذناهم بما کانوا يکسبون" (الاعراف(
ترجمه : ا گر اهالى قريه ها (دو صفت يکي) تقوي و ايمان به الله داشته باشند ما دروازه هاي رحمت و برکات آسمان و زمين را برايايشان باز ميکرديم ولي ايشان آيات ما را دروغ پنداشتند پس ما هم ايشانرا به سبباعمال شان گرفتار عذاب کرديم.

پس مقتضاي عقل سليم تقوي پيشه کردن است زيراسعادت دارين را به همراه دارد و ضمانت اين سعادت را ذات حي لا يموت نموده است و ازاين بالاتر ضامن وجود ندارد .

از خداوند التماس توفيق عمل براي خود و تماممسلمين روي زمين را خواهانم .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 263
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 885
  • بازدید کلی : 10,274
  • تبلیغات

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت