س 25 : آیا میتوان یک جن صالح را به کار گرفت؟
ج : بعضی از علماءاز جمله شیخ الاسلام ابن تیمیه اجازه این کار را دادهاند و به نظر بنده گرچه این کارجایز است ولی به لحاظ عملی کاری مشکل است و این سختی عللی دارد از جمله : اختلاف وتفاوت مخلوقات، احتمال جهل آدمی و احتمال فریبکاری از ناحیه آن جن، مثلاً ممکن استاز طریق نیرنگ خود را صالح جلوه دهند و فرد مسلمان را به طاعات مشخصی مثل ذکر خدامشغول و از اموری مهمتر باز دارند و یا به دنبال باز ماندن از این امور مهمتر او رامعاقبه کنند تا به جای ترس از خدا باعث ایجاد ترس از آنها شود. و مکرهای گوناگوندیگر، به علاوه که این کار خدشهای در عقیده و توکل بر خدا و استعانت از اوست چرا کهکتاب خدا و سنّت رسول اکرم(ص) ما را از این کارها بینیاز میکند.
در نشست سهشنبهمجله «الریاض» که مؤلف به همراه گروهی دیگر از تعویذنویسان در آن شرکت داشتم،سؤالاتی از استاد دکتر ناصربن عبدالکریم عقل - رئیس سابق گروه عقاید و مذاهب معاصردانشگاه اسلامی امام محمدبن سعود - پرسیده شد که در ادامه همان سؤالات به همراهجوابهای دکتر عقل نقل میشود :
س 26 : آیا تعویض منافی توکل نیست؟
ج : خیر. تعویذ به هیچ وجه منافاتی با توکل ندارد زیرا تعویذ نیز از اسباب مشروع بوده کهپیغمبر(ص) هم آنرا انجام داده و هم انجام آن را تأیید و هم به انجام آن امر فرمودهاست، عمومیت حدیثی را که میفرماید : «بله، ای بندگان خدا از مداوا استفاده کنید ...» مؤید همین مطلب است. پیغمبر(ص) در حدیثی دیگر به اسماء بنت عمیس فرمودند کهتعویذ کند : «چرا برادرزادههایم را نحیف و ضعیف میبینم؟ آیا به خاطر نیازمندی است؟اسماء جواب داد : نه، بلکه چشم خوردهاند، پیغمبر(ص) فرمود : برای آنها تعویذبخوان».
هرگاه پیغمبر(ص) بیمار میشد، بنا بر نقل صحیح مسلم، جبرئیل بر او تعویذمیخواند.
از پیغمبر(ص) سؤال شد که آیا تعویذ قضا و قدر الهی را بر میگرداند. آنحضرت جواب داد : تعویذ، خود، قضا و قدر الهی است و از دیدگاه پیغمبر(ص) هر تعویذیکه به شرک نیانجامد و شروط شرعی تعویذ را دارا باشد، جایز است همچنانکه در حدیثیفرمودند : «تعویذهایتان را بر من عرضه کنید، تعویذ در صورتی که به شرک نیانجامدایرادی ندارد».
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
اطلاعات کاربری
لینک دوستان
آرشیو
آمار سایت