loading...
تحدی | ویژه اهلسنت
محمد امین ریگی بازدید : 42 پنجشنبه 07 آذر 1392 نظرات (0)

برای ابلاغ کلمه زیبای «لا اله الا الله» مبعوث شدی؛ عرب‎ها را به سوی آن دعوت نمودی، اما آنان انکار کردند. به نبرد و مبارزه بر علیه آنان دستور دادی تا مادامیکه این جمله را به زبان بیاورند. آنان را میان پذیرفتن این کلمه و یا مواجه شدن با شمشیر مختار نمودی؛ اما آنها رویارویی با شمشیر را برگزیدند. مرگ برایشان گواراتر از به زبان آوردن این کلمه بود. این کلمه برایشان بسیار دشوار بود، زیرا آنها مفهوم و مقصود آن را می‎دانستند.


آری! آنها می‎دانستند که «لا اله الا الله» جمله‌ای نیست که تنها با گوشۀ زبان تلفظ گردد، بلکه این جمله برنامه و قانون کاملی برای زندگی زندگی است که مسیر آن را تغییر می‎دهد و هر ریز و درشت آن را مبدل می‎سازد. «لا اله الا الله» به این معنی است که هیچ کس غیر از الله تعالی نفع و یا ضرر نمی‌رساند، پس در مسیر حق غیر از او، از کسی دیگر نهراس و جز به امید او پیش کسی دیگر خود را به ذلت مینداز.

«لا اله الا الله» یعنی ذات او قدرتمند است و تا وقتی که تو با او هستی از کسی دیگر مترس. او بیناست، پس گناهت را از او مخفی مکن، او بر همه مهربان است و تو از رحمت او نا امید مباش، او شکوهمند و دارای جبروت است، پس گمان مکن که از خشم و غضب او در امان هستی. هر کجا که روی آری او با تو است و تو را می‎بیند. پس او را عبادت نما به نحوی که گویا تو او را می‎بینی.

او خداوندی است که طراح هستی و آفریدگار آن از نیستی و صورتگر جهان است. به تو بینایی عنایت فرموده، پس با آن به محل ممنوع و عورت نظر مکن. به شنوایی داده است، بر بدیها از آن کار نگیر. زبان عنایتت کرده، آن را برای گفتن سخنان ناجایز و حرام به حرکت نیاور. به تو دست داده است، از آن برای ظلم و ستم استفاده مکن. دو پا در اختیارت گذاشته، با آنها در مسیر ظلم و زیاده‎روی قدم مگذار و در شکمی که به تو عطا کرده است جز روزی حلال چیز دیگری مینداز. تو از آن خدا و به سوی او خواهی شتافت و هیچ راه برون‌رفتی نداری. مرگ و زندگانی به دست اوست. به تو زندگی عنایت فرموده، حتی یک دقیقۀ آن را صرف عملی مکن که او نمی‎پسندد. خداوند متعال مرگ را پیش روی تو گذاشته است، مرگ را همیشه یاد کن و برای آن آماده باش و فراموش مکن که روزی داعی اجل در خانۀ تو را هم خواهد کوبید.

عربها هوشمند و زیرک بودند و مفهوم این جمله را خوب فهمیدند؛ آنان انسان‎های شرافتمندی بودند و این را نمی‎پسندیدند که با زبان به این جمله اعتراف نمایند، اما رفتار و عمل‌شان مغایر با آن باشد و به همین خاطر کشته شدن، یتیم شدن فرزندان و به عزا نشستن  مادران برایشان آسان‎تر بود از این‌که این جمله را به زبان بیاورند. اما زمانی که خداوند متعال استعداد پذیرش حق را به آنان عنایت فرمود و نیک‌بختی را برایشان مقدر فرمود، این جملۀ مبارک را به زبان آوردند و به وسیلۀ آن رهبری و سیادت دنیا را ازآن خود کردند و نمونه‌ای کامل از انسانیت شدند و فرشته صفتان بشر گشتند.

اما:

ای سردار دوعالم! ای رسول خدا!

ما هر روز جمله «لا اله الا الله» را بر منابر، بازارها، خانه‎ها، هنگام وحشت و یا خوشحالی به زبان می‎آوریم. جمله‎ای سبک‎تر از آن را برزبان نمی‎یابیم. اما [صد افسوس] که از زبان گذر نمی‌کند و به دل راهی ندارد؛ هیچ تأثیری در زندگی‎مان نمی‎گذارد. آیا ما مسلمان واقعی هستیم؟؟!

ای رسول معظم صلی الله علیه وسلم!

برای هدایت آنها قرآن مجید را آوردی و آنها به مبارزه با آن پرداختند و مردم را از تلاوت آن منع کرده و برای اینکه آیات آن را نشنوند، از آن گریزان شدند. اما وقتی که تأثیر این آیات بر روان یکی از آنها تجلی می‎کرد، چنانش منقلب می‎ساخت که گویا فردی دیگر شده [و آن آدم قبل نیست]. عمر [که قبل از اسلام] تندخوی و خشن و دشمن ستیزه‌جویی در مقابل اسلام بود، آمد تا خطای بزرگی مرتکب شود، اما وقتی آیاتی چند از کلام الله مجید را شنید، ناگهان منقلب شد. این بار عمر سابق نبود؛ بلکه عمر نرم‎خوی و مؤمن گشت و چنان نابغه‎ای شد که به تنهایی به اندازۀ ده حکومت فعلی، سیطرۀ حاکمیت او گسترش یافته بود. [و این حاکمیت مرهون سیستم حکومتی‎ای بود که وی امور] نبرد و یا صلح، مسائل قضایی و مالی، امور داخلی و خارجی و ریز و درشت آن را کنترل می‎کرد و هرگز کوتاهی و خیانتی از وی سر نزد. آری! عمر یگانۀ زمان خود بود.

امروز ما از قاریان بسیاری در هر زمان و مکان تلاوت قرآن را می‏شنویم، در شادی‎ها و غم‎ها در مجالس و یا ایستگاه‎های رادیویی با حنجره‎هایی که شاید از حنجرۀ قاری حضرت عمر رضی الله عنه رساتر باشد، قرآن را تلاوت می‎کنند. با صداها و نغمه‎ای بسیار جذاب و رعایت قواعد تجوید، لحن زیبا و تلفظ صحیح مخارج جروف، اما آنچه آن تلاوت با عمر کرد از این صداها برنمی‎آید. از این صداها جز لحظاتی لذت و شوق چیز دیگری عایدمان نمی‎گردد؛ همان‌طور که از شنیدن هر آهنگ و موسیقی لحظه‎ای به شوق و وجد آمده و سپس طبق خواهشات عقلی و نفسانی به مسیر زندگی ادامه می‎دهیم. با این وضعیت آیا از شمار مسلمانان به حساب می‎آییم؟

ای رسول خدا!

عربها را به سوی ایمان فراخواندی و آنها به خداوند ایمان آوردند، ایمانی که توأم با کنترل نفس، خوف و خشیت بود. آنانی که تاچندی پیش معصیت پیشه‎گان و مخالفین بودند، بر این دین استقامت کردند و خواهشات و تمناهای درونی خود را مطابق با آئینی قرار دادند که برایشان به ارمغان آورده بودی و اگر بنا بر غلبۀ نفس گاهی خطایی از آنها سر می‎زد ـ چه کسی است که از لغزش و خطا مصون باشد ـ فوراً به دروازۀ توبه متوسل شده، از کردۀ خود برمی‎گشتند و به لجاجت و اصرار بر آن عمل نمی‎پرداختند.

ای رسول معظم اسلام!

بنیاد اسلام را بر پنج ستون بنا نهادی؛ شیطان پیوسته در تکاپو و تلاش است تا فریب‎مان دهد و از این بنیاد متزلزل‎مان سازد و ما را بلغزاند، و امروزه [متاسفانه] در میان ما افرادی هستند که کلمۀ شهادت را به زبان می‎آورند، اما حق آن را بجای نمی‎آورند و کسی که ادعای مسلمان بودن می‎کند، نماز نمی‎خواند و کسی هم که نماز می‎خواند، ادای محض ارکان با زبان و اعضای بدن است نه نمازی که مرتبط با روح و قلب باشد. امروز برای خواندن نماز می‎ایستند تا از ادای تکلیف آن خاطر جمع شده و آسوده گردند، نه به این قصد و نیت که آرامش حقیقی را در نماز به دست آورند. امروز آرامش جسم و خنکی چشمان در نماز یافت نمی‎شود، نمازهای ما از انجام منکرات و روی آوردن به سوی فحشا منع‎مان نمی‎ند. نمازگزار حتی تصور این که در محضر پروردگار ایستاده و با خالقش مناجات می‎کند را هم ندارد.

بسیاری سنگ اسلام را به سینه می‎زنند و لیکن روزه نمی‎گیرند و آن شخص هم که روزه دارد، فقط خود را از خورد و نوش باز می‎دارد و زبانش از گفتن شهادت دروغ صائم نیست. مسلمانان از دست و زبانش در امان نیستند. وکسی که ادعای اسلام می‎کند، زکات مالش را پرداخت نمی‎کند و به حج نمی‎رود و کسی هم که عزم حج را می‎کند، گویا به سیاحت و دیدن شهرها، تجارت و زراندوزی می‎رود، می‎ رود تا از طریق حج به نام  نشانی برسد. از این حج طهارت قلبی را به دست نمی‎آورد، گناهانش از بین نرفته و رضای پروردگارش را نمی‎تواند کسب کند.

ای رسول خدا!

آئینی شفاف و روشن برای ما باقی گذاشتی که شب و آن نیز مانند روزش منور است. حلال و حرامش آشکار می‎باشد؛ به ما فرمودی که هر پادشاهی حد و مرزی دارد و حدود الهی ممنوعات و محرمات او تعالی هستند و ما رااز نزدیک شدن به حدود الهی منع فرمودی تا به آن مبتلا نشویم؛ اما باز هم از حدود الهی پا فراتر نهادیم و علناً به معاصی روی آوردیم و در انجام آن نه ننگ و عاری مانع ما است و نه از آتش جهنم می‎ترسیم و نه از پروردگار جبار می‎هراسیم.

قانونی را که خداوند به عنوان دستور زندگی نازل فرموده بود، به ما رساندی و سخت‎ترین تهدید و وعید متوجه‌مان شده که اگر به آن قانون پایبند نباشیم، اما بازهم این دستور جاودانه را کنار گذاشتیم و قانون فرانسویان را دستور زندگی قرار دادیم. پس آیا ما مسلمان هستیم؟!!

ای رسول معظم اسلام!

درود و رحمت خداوندی بر تو باد!

چهار نفر مخفیانه در دار الارقم به همراه شما بودند، اما خداوند غلبه و سیطره عنایت‎شان کرد تا اینکه مشرق و مغرب را در نوردیدند و یک منبر چوبی داشتید، منبری که خالی از هر نوع نقش و نگار بود. اما از همان صدای حق را به جهانیان شنواندید. از روی آن منبر دعوت دادید، اجابت شد و امر کردید و اطاعت شد. امروز ما صدهزار منبر داریم که با نقوش زیبا مزین گشته است، خطبا از آنها بالا می‎روند و صدا می‎زنند: ای مردم از خدا بترسید! اما هیچ کس خائف نمی‎گردد؛ زیرا که فقط این کلام از زبان خطیب جاری است و مستمعین فقط با گوش می‎شنوند. امروز علما به فساد گرویده‌اند؛ زیرا که می‎دانند اما عامل نیستند و به دنیا رغبت دارند و روی‌گردان آن نیستند. آنها می‎گویند: کسی که از گفتن حق سکوت کند گویا که شیطان بی‎زبانی است. اما خودشان از اظهار حق ساکت‌اند. و می‎خوانند: «ولله العزة و لرسوله و للمؤمنین» و عزت برای خدا و رسولش و برای مؤمنان است. اما خود را پیش وزراء، ثروتمندان و حاکمان ذلیل می‎کنند. امروز علمای ما به فساد کشیده شده اند ومردم نیز به تبع مفسد گشته‎اند، پس صلاح و خیر را از کجا امید داشته باشیم.

امروز ما بی‎شماریم، ما را امر فرمودی برای جهاد تا دنیا را فتح کنیم، اما ما نشستیم تا دشمن سرزمین و ملک آبایی ما را به دست آورد و برما حاکم شود. ما پیوسته نشسته‎ایم و با لهو و لعب سرگرم شده‎ایم و اینگونه دشمن را کمک می‎کنیم که بر ما مسلط شود، خانه‎هایمان را منهدم ساخته و دین و دنیای ما را برباید. از ماست که برماست، ما قوانین دشمنان خود را برگرفتیم و قرآن را ترک کردیم، عادات دشمنان را خوی و خصلت خود کردیم و اخلاق خود را گذاشتیم و بر فسق و فجورشان آبروی خود را نهادیم.

شیخ علی طنطاوی / ترجمه: عبدالناصر امینی

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 263
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 852
  • بازدید کلی : 10,241
  • تبلیغات

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت