loading...
تحدی | ویژه اهلسنت
محمد امین ریگی بازدید : 24 یکشنبه 24 آذر 1392 نظرات (0)

سپاس خدای را و بعد ... پاسخ اين سؤال به نسبت شرايط، توان، وقت، موقعيت و سن و ... افراد متفاوت است. ليکنمی توان به بعضی قواعد کلی آن اشاره نمود تا به ياری خداوند متعال از آن سود حاصلکرد:

1
-اخلاص نيت برای خداوند عزوجل و شناختن والايي قدر قرآن و حفظ آن وبزرگی نزديکان قرآن و دانستن آداب حفظ و نگهداری از آن.
2
-داشتن عزمی راسخ وانگيزه ای قوی! مشخص نمودن هدف که همان به پايان رسانيدن کامل حفظ کتاب خداوندتبارک و تعالی می باشد.
3
-در رسيدن به نتيجه عجله نکنيد، زيرا کسی که به يکبارهآن را بخواهد به يکباره نيز از دست می دهد.
4
-داشتن برنامه ی مناسب روزانه برایحفظ، که از لحاظ مقدار و کيفيت آن را مشخص نموده باشيد. سعی کنيد به هيچ عنوان ازبرنامه تخطی ننماييد. می دانيد که حفظ کردن سخت نيست ولی مداومت برآن سعی بيشتری میخواهد. برای حفظ روزانه يک اندازه ی حداقلی را در نظر بگيريد.
5
-زمان و مکانمناسبی را برای حفظ قرآن در نظر بگيريد. تا جاييکه می توانيد در آن مکان و زمان بهحفظ بپردازيد.
6
-يک جلد قرآن با چاپ معينی که دارای خطی زيبا و علامت های وقف وابتدا و اقتصار مناسب باشد را انتخاب نماييد.
7
-هرچه سريعتر شروع به حفظ کرده،و حتی درصورت دشوار بودن آن در ابتدا، از به تاخير انداختن آن خودداری نماييد. حفظکردن مانند توانايي جسمانی است که در نتيجه ی تمرين کردن بهبود يافته و بيشتر میگردد و همچون ماهيچه های بدن است که در اثر فعاليت و تکرار قدرتمند می شوند.

-آن مقدار از قرآن که حفظ نموده ايد را نزد يک عالم دينی صاحب عقيده و اخلاق نيکوتصحيح نموده وآن را با قرائتی همرا با تجويد صحيح ازبربخوانيد. سعی کنيد از نوارهایقرآن کريم و ديگر وسائل صوتی بهره بگيريد. در ادامه کم کم دل مشغولی در مورد رعايتتجويد و آهنگ قرائت و بيان ريزه کاری های حرکات آن را ترک نماييد؛ چون ادامه ی اينحالت شما را از حفظ دور کرده و خشوع تان را از ميان می برد. چنانکه گفته اند: وقتیپای رعايت اعراب به ميان آيد خشوع از ميان می رود. اين بدان معنا نيست که رعايتتجويد و آهنگ نيکو را بطور کلی رها نماييد، چراکه قرائت قرآن دارای خصوصيات ويژه یخود می باشد که از زبان قاريان برگرفته می شود و تجويد و لحن خوش به زيبايی قرائتمی افزايند. اين دو (تجويد و لحن خوش) از روش های تثبيت و ماندگاری محفوظات و نيزانديشيدن در آيات هستند البته در حالتی که تکلفی در کار نباشد. قرائت قرآن سنتی استکه سينه به سينه نقل گشته و هرکس از شخصی ماقبل خويش آنرا آموخته است. چنان که حضرتزيد رضي الله عنه و ديگران فرموده اند: "فاقرأوه كما عُلّمتموه" يعنی: "آنرا بههمان ترتيب که آموختيد قرائت نماييد."
9
-فهميدن معنی آيات و تمرکز بر آن ها بهکمک تفسيری مختصر و گويا تا آنکه به چيزی غير از حفظ قرآن سرگرم نگرديد.
10
-قرائت با صدايي بلند چنان که خودتان آن را بشنويد. اين کار باعث می شود بيش از يکحس در حفظ قرآن مشارکت داشته باشد. به تدريج و آيه به آيه حفظ نماييد، و آن ها رابه هم مربوط ساخته و تکرار کنيد. به همين ترتيب تا آخر ادامه دهيد. در تمام وقتانجام اين کار با حضور قلب و پاکی بدن و رعايت آداب تلاوت حاضر شويد.
11
-ازبرخوانی برای ديگران (غير از عالم دينی) مانند دوستان و خانواده. اين عمل فوايدبسياری بهمراه دارد، از جمله: ايجاد جوی ايمانی در منزل و بقيه مکان ها و پرکردنزمان فراغت با چيزی که به قاری و شنونده ی آن سود می رساند.
12
-بازگشت بهمحفوظات قبلی و شناخت نقاط ضعف. از هر فرصتی برای اين کار استفاده شود، بويژه درنمازهای فرض، بين اذان و اقامه، در نمازهای سنت و نماز شب.
عمل به اين قرآن عظيمبا پيروی از اوامر و دوری کردن از نواهی آن. گناهان دانش را می زدايند، از خداوندبزرگ می خواهيم که ما را بسلامت بدارد.
13
-پرهيز از غرور و خودپسندی. زمانی کهفرد دچار خودپسندی گشت ديگر خيری در او گرد نيامده و شايد هم تباه و نابود شود،چنانچه در حديث آمده است: « ثلاث مهلكات: -وذكر منها-إعجاب المرء بنفسه » يعني: " سه چيز تباه گرانند: ... {و از ميان آن ها} ... خودپسندی انسان است." از خداوندسلامت نفس را خواستريم.
14
-در گروه ها و حلقه های حفظ حضور پيدا نموده و چنانچهروزانه نباشند بر آن ها تکيه نکنيد، بلکه به آن ها همچون وسيله ای کمکی برای حفظخود نگاه کنيد.
15
-قرآن کريم را از اول تا آخر نزد يک عالم قابل اعتماد،تيزفهم، خردمند، ريزبين و خطابين که بخوبی از پس انتقال دانش خويش برآمده و جوازقرائت کردن و قرائت دادن را به شما می دهد، عرضه کنيد. بدانيد که افتخار به بالابودن مدرک"جواز" نيست، بلکه به درستی و نيکويي قرائت شما است.
16
-چنان بهبرنامه ريزی نپردازيد که از حفظ باز بمانيد. و نيز در استفاده از شيوه های حفظ ازيکی به ديگری متوجه نشويد(مانند حفظ با استفاده از کتاب و نوشتار يا با کمک وسائلنوين سمعی بصری و ...)، بلکه سعی کنيد شيوه ی يکسانی را که مناسب شماست پيش بگيريدتا آنکه وقتتان با اين جابجايي ها تلف نشود.
17
-غذاهايي که می خوريد بر حفظ شماتاثير می گذارند. پس در تنظيم و کاستن آن و خودداری از خوردن غذاهای (خوراکی هاييکه باعث سوء هاضمه و سنگينی معده می شوند) ترش و پرچرب کوشش نماييد و بدانيد کهپرخوری تيزهوشی را زايل می کند. همچنين لازم است بدنتان را تندرست و نيرومند و ذهنخويش را شاداب نگه داريد با خوراکی هايی مانند عسل که برای جسم و ذهن سودمند میباشد.
18
-از سستی و خواب آلودگی دوری کنيد قبل از آنکه کار از کار گذشته وپشيمانی و حسرت باقی بماند.
19
-بهره گرفتن ازخردسالی و جوانی، و حرص واشتياق دربزرگسالی و تباه ننمودن ثواب کارها.
20
-ياری جستن با دعا و بهره بردن ازاجابتگاه ها.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 263
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 194
  • بازدید سال : 1,015
  • بازدید کلی : 10,404
  • تبلیغات

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت