loading...
تحدی | ویژه اهلسنت
محمد امین ریگی بازدید : 12 سه شنبه 26 آذر 1392 نظرات (0)

 
﴿ذَلِكَبِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِاللهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْعَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللهَ لاَيُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ* وَلاَ يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلاَكَبِيرَةً وَلاَ يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللهُأَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾ (التوبة: 120- 121)
«زيرا كه هيچ تشنگي وخستگي و گرسنگي در راه خدا به آنان نمي رسد و گامي به جلو برنمي دارند كه موجب خشمكافران شود و به دشمنان دستبردي نمي زنند مگر اينكه به واسطه آن كارنيكوئي برايآنان نوشته مي شود. بي گمان خداوند پاداش نيكوكاران را هدر نمي دهد. ( همچنينمجاهدان راه حق) هيچ خرجي خواه كم خواه زياد نمي كنند و هيچ سرزميني را پشت سر نميگذارند مگر اينكه ( پاداش آن) برايشان نوشته مي شود تا خداوند پاداشي نيكوتر ازكاري كه مي كنند بديشان دهد».
راه علاج تصحيح مفهوم،‌ ديدگاه و نيت است، زيراعلت اصلي سستي و كسالت، ترس از پيامدهاي عمل صالح مي باشد كه شايد سبب زيان ديدندر امور دنيوي شود در حالي كه مؤمن به خوبي مي داند كه بهشت با سختي ها پوشيده شدهو جهنم با شهوات، خوشي ها و ديدگاه ناصحيح.

اين موضوع بر سه ستون بناشده:

 

ستون اول:
يقينا اولين كسي كه از طاعات سود مي برد تويي و اولينشخصي هم كه از شانه خالي كردن از طاعات و بخل نسبت به حسنات اعم از مال، وقت،كوشش و يا علم ضرر مي بيند خود تو مي باشي.
پس با اين منطق است كه، نفس تو سودبرنده و زيان ديده را شناخته و حرص براي به چنگ آوردن سود و ترك زيان را تجربهخواهد كرد و مي فهمد كه چه چيزي پايدار و چه چيز فاني است و اين نهايت زيركي وهوشياري است:
"
الكَيِّس مَن دَانَ نَفسَهُ، وعَمِلَ لِمَا بَعدَ المَوتِ"
درواقع اين منطق تجارت و سود و زيان است. زيرا كه اعمال صالح بالاترين سود را داراست، آن سودي كه عثمان بن عفان (رضي الله عنه) آن تاجر ثروتمند كه به خوبي قوانينبازار تجارت را مي شناخت فهميد و قافله تجاري اش را به خداوندي كه در برابر هر نيكيده تا هفتصد برابر پاداش مي‌دهد فروخت. كدامين بازار بورس دنيا و كدامين قانون، هفتصد برابر، سود خالص به كسي پرداخت مي كند، بله اينگونه اين صحابي جليل دست ردبر سينه تمامي تجاري كه بر سر قافله‌اش مزايده نهاده بودند، زد زيرا او با خداوندعزوجل معامله كرده بود.
و همچنين« صهيب بن سنان الرومي» اين صحابي جليل القدر،فرزند روم، كسي كه در اسلام آوردن از تمامي روميان گوي سبقت را ربود و آن كسي كهسود عظيمي را به چنگ آورد كه پيامبر صلي الله و عليه و سلم بر آن گواهي داد. آنهنگام كه پيامبر عمل صهيب به هنگام هجرت كه تمامي مالش را به خاطر رضاي خداوند رهاكرده بود را ستود و فرمود: "ربح البيع يا صهيب" (صهيب معامله اي پرسود انجامدادي).
﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُّلُّكمْ عَلَى تِجَارَةٍتُنْجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ﴾(لصف:10(
«اي كساني كه ايمان آورده ايد آياشما را به تجارتي راهنمايي نكنم كه شما را از عذاب دردناك رهايي بخشد».
همچنينرسول الله صلي الله و عليه وسلم مقابله با زيان و افلاس و ميزان تجاري آن را بهاصحابش مي آموزد و مي فرمايد: المُفلِسُ مَن جَاء يَوم القِيامَةِ بِصَلاةٍوَصَدَقَةٍ وَصِيَامٍ وَحَجِّ، ويأتِي وَقَد ضَرَبَ هَذَا وَشَتَمَ هَذَا وَسَفَكَدَمَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا، فَيَأخُذُ هَذَا مِن حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنحَسَنَاتِهِ، حَتَّى إذا فَنِيَت حَسَنَاتُه أُخِذَ مِن سَيِّئَاتِهِم فَطُرِحَعَلَى سَيِّئَاتِه، ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ".
مفلس كسي است كه روز قيامت باتوشه اي از نماز،‌ صدقه، روزه و حج آمده باشد و در حالي كه به شخصي زده و به ديگريدشنام داده، خون اين را ريخته و مال آن را خورده،‌ پس اين و آن از حسناتش برميدارند تا زماني كه حسناتش به پايان مي‌رسد، از گناهان آنها برداشته مي شود و برگناهان او افزوده مي شود و سپس در آتش افكنده مي شود.


ستوندوم:
﴿إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ﴾ (التوبة: من الآية 120)

« مگر اينكه به واسطهآن كار نيكويي براي آنها نوشته مي شود».
آن نوشته اي كه با قلم قدر كه خشك شده،برداشته شده و كتابش بسته شده، حك گرديده است.
به شخص مؤمن اين عزت، نيرو وآرامش را در پناه خداوند مي دهد كه ﴿قُل لَّن يُّصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللهُلَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ﴾ (التوبة: 51)
«بگو هرگز چيزي (از خير و شر ) به ما نمي رسد،‌ مگر چيزي كه خدا براي مامقدر كرده باشد، ‌او مولي و سرپرست ما است، و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنندوبس.
پس ملاحظه مي كنيم كه همه چيز به نفع ماست و تمامي ستايش ها ازآن خدايياست كه تمام خوبي ها به لطف او به انجام مي رسند و انسان مؤمن بدين گونه با حوادثروبرو مي شود كه همگي از طرف خداوند عزيز قوي،‌ قادر، لطيف و خبير است و با اين تفكراست كه مطمئن مي شود كه مخلوقات همگي وسيله هستند.
و از زاويه اي ديگر تو از ايننمي ترسي كه اگر تكليفي را انجام دهي ممكن است دچار سختي شوي زيرا كه اگر اين كاربه ضرر تو بود خداوند هيچوقت تو را به انجام آن مكلف نمي نمود در حالي كه خداوند تورا دوست دارد و تو نيز او را دوست داري. ﴿فَعَسَى أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَاللهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا﴾ (النساء: من الآية 19)

« چه بسا چيزي را ناپسندبدانيد و خداوند در آن براي شما خير فراواني نهفته باشد».
و بدان كه از قدرخداوندي راه فراري نيست و حذر كردن به معناي نشستن نمي باشد بلكه بايد قبل از اقدامجوانب آن بررسي شود. جديت، عزم و شتافتن به سوي كار نيك در دو كلمه جمع شده﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا﴾ (النساء: 71)

 احتياط نماييد و آمادگي خود را حفظ كنيد،‌ و دسته دسته يا هنگي باهم حركتكنيد»

 

ستون سوم:
﴿أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾ (التوبة: 121)

 « خداوند پاداشي نيكوتر از كاري كه مي كنند بديشان دهد».
بينديش برادرمخداوند با اين جمله مختصر به من و شما راه را نشان داده است تا آن زمان كه پاداش ازسوي كريمي است كه با ميزان نيكوتر، پاداش مي دهد و خداوند در روز قيامت به تو دربرابر هر عملت با اين ميزان پاداش مي دهد ﴿وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِالْمُتَنَافِسُونَ﴾ (المطففين: من الآية 26(
«مسابقه دهندگان بايد براي بدستآوردن اين( نعمتهاي بهشت) با همديگر مسابقه بدهند و بر يكديگر پيشي بگيرند.»
وراست گفت رسول الله صلي الله و عليه و سلم كه امتش را به خوبي راهنمايي نموده: «إذَا سَألتُمُ اللهَ فَسَلُوهُ الفِردَوسَ الأعلَى».

هر گاه از خداوند (بهشت را(در خواست نموديد فردوس اعلي را طلب نماييد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 263
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 198
  • بازدید سال : 1,019
  • بازدید کلی : 10,408
  • تبلیغات

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت