loading...
تحدی | ویژه اهلسنت
محمد امین ریگی بازدید : 37 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (0)

برگرفته از كتاب: مجموع فتاواى ابن تيميه

 

 


اغلب صحابه نظرشان بر ایناست که پیغمبر (صلی الله علیه و سلّم ) در شب معراج خدا را ندیده است.

ازعایشه رضی الله عنها ثابت شده است که فرمودند : مَنْ حَدَّثَكَ أَنَّ مُحَمَّدًاصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَأَى رَبَّهُ فَقَدْ كَذَبَ وَهُوَ يَقُولُ لاتُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ ... ) روايت بخاري ( التوحيد/6832) ، یعنی : هر کس به توگفت محمّد (صلی الله علیه و سلّم ) پروردگارش را دیده است ، دروغ گفته است چون اومی فرماید : چشمها او را در نمی یابند ...

و از ابوذر روایت شده است که ازرسول الله (صلی الله علیه و سلّم ) پرسیدم : " هَلْ رَأَيْتَ رَبَّكَ؟ قَالَ نُورٌأَنَّى أراه " روایت مسلم ( الإيمان/261) ، یعنی : آیا پروردگارت را دیده ای ؟فرمودند : او نور است چگونه او را ببينم .

از ابن عباس نقل شده که گفته است : مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى. قَالَ: رَآهُبِفُؤَادِهِ مَرَّتَيْنِ. روایت مسلم (الإيمان/258) ، یعنی ابن عباس در مورد اينآيه چنين ميگويد: "آنچه را دل دید انکار نکرد ، قطعاً بار دیگری هم او را دیدهاست"، می گوید با دل، خدا را دو بار دیده است .

ابن قیّم می گوید : و عثمانبن سعید دارمی در کتابش { الرؤیة } نقل می کند که : اجماع صحابه بر این است کهپیغمبر (صلی الله علیه و سلّم ) شب معراج خدا را ندیده است ، و بعضی از علماء ابنعباس را از این اجماع استثنا می کنند ، و استاد ما {ابن تیمیه } می گوید در حقیقتاو مخالفت نکرده است ، چون ابن عباس نگفته که او را با دو چشم سر دیده است و احمدنیز بر این اعتماد نموده در یکی از دو روایتها ، چنانکه گفته است : خدای عزّ و جلّرا دیده ، امّا نگفته که با دو چشم سر دیده است ، و عبارت احمد همان عبارت ابن عباس - رضای خدا بر آنان باد - است . و توضیحش برحدیث دیگری که می فرماید : پرده اش نوراست ، و آن نور اوست - خدا دانا تر است آن نوری که در حدیث ابوذر رضی الله عنهذکر شده ، ( نوری را دیدم ) .

به کتاب اجتماع الجیوش الإسلامیة ج 1 ص : 12مراجعه شود .- دلالت بردرستی آنچه که استاد ما در مورد معنای حدیث گفته است دارد ،و شیخ الإسلام رحمت خدا بر او باد - می گوید : ( فصل ) امّا دیده شدن خداوند ،آنچه در حدیث صحیح از ابن عباس روایت و ثابت شده است که : محمّد با قلبش دو بارپروردگارش را دیده ، و عایشه رضی الله عنها دیده شدن خداوند را انکار کرده است . بعضی از مردم در بین این دو مفهوم مخالف بدین صورت توافق حاصل کرده اند : عایشهدیدن خدا را با چشم سر انکار، و ابن عباس رؤیت خدا را با قلب اثبات نموده اند ،عباراتی که از ابن عباس ثابت شده اند یا مطلق اند و یا با قید " قلب " ذکر شده اند، یک بار می گوید محمّد خدایش را دیده و یک بار می گوید محمّد او را دیده است ، واز ابن عباس عبارت صحیحی ثابت نشده که پیغمبر با چشم سر خدایش را دیده باشد .

و همچنین امام احمد یکبار مطلق می گوید : خدا را دیده ، و یکبار می گویدبا قلبش خدا را دیده ، هیچ کس از امام احمد نشنیده است که پیغمبر خدا را با چشم سردیده است ، امّا بعضی از یارانش کلام مطلق او را شنیده و خود دیدن با چشم را برداشتکرده اند ، همچنانکه بعضی از مردم کلام مطلق ابن عباس را شنیده و دیدن با چشم را ازآن درک کرده اند ، در عین دلیلها چیزی وجود ندارد که مقتضی چنین معنایی باشد ، و ازهیچیک از اصحاب هم چیزی ثابت نشده نه در کتاب و نه در سنّت که چنین مفهومی از آندریافت شود بلکه نصوص و عبارات صحیح بیشتر بر نفی آن دلالت دارند چنانکه در صحیحمسلم از ابوذر روایت شده است که می گوید : از رسول الله ( صلی الله علیه و سلّم ) پرسیدم آیا خدا را دیده ای ؟ در جواب فرمودند : او نور است چگونه می توانم او راببینم . و خداوند می فرماید : سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُلِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا... اسراء / 1 ، یعنی : "منزه است آن [خدايى] كه بنده‏اشرا شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏ايم سيرداد تا از نشانه‏هاى خود به او نشان دهیم." در صورتی که خودش را به او نشان می دادذکر کردن آن شایسته تر بود ، و همچنین می فرمایند : أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَايَرَى 12/ النجم ، یعنی : "آيا در آنچه ديده است با او جدال مى‏كنيد" ، لَقَدْرَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى ، 18/ النجم ، یعنی : "به راستى كه [برخى] ازآيات بزرگ پروردگار خود را بديد" . اگر با چشم خود او را می دید ذکر کردن آن اولویتبیشتری داشت .

با نصهای صحیح و اتفاق سلف این امّت ثابت شده است که " هیچ کسدر این دنیا خدا را نمی بیند مگر اختلافی که در مورد رؤیت خاص پیغمبر ( صلی اللهعلیه و سلّم ) روی داده است در حالیکه اتفاق دارند بر اینکه در قیامت همه مسلمانانخدا را می بینند چنانکه ماه و خورشید را می بینند . و خدا از همه داناتر است .

برگرفته از كتاب: مجموع فتاواى ابن تيمية ج : 6 / ص : 509-510

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 263
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 59
  • بازدید سال : 880
  • بازدید کلی : 10,269
  • تبلیغات

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت

    اولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنتاولین خبر خوان سایت های اسلامی اهلسنت